اخبار بین المللی
شماره: 3314
1392/05/09 - 09:01
اهداف دارویی جدید برای سرطان سینه

دانشمندان مرکز ژنتیک سنگاپور(GIS)، در مطالعات خود ژن هایی را شناسایی کرده اند که به صورت بالقوه می توانند هدف داروی ضد سرطان پستان قرار بگیرند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، از 1.5 میلیون نفر زن مبتلا به سرطان پستان در جهان، سالانه حدود یک هفتم جز triple-negative breast cancer (TNBC)   قرار می گیرند. در بیماران مبتلا به  TNBC ، تومور سرطانی سه پروتئین مهم را از دست داده است که در انواع دیگر سرطان های پستان یافت می شوند. به طور کلی فقدان این سه پروتئین مهم  سبب عود پس از درمان و میزان بقای پایین تر نسبت به دیگرسرطان های پستان خواهد شد.

در حال حاضر هیچ درمان موثری برای این گروه از سرطان سینه وجود ندارد.

با استفاده از روش های ژنومی ، دانشمندان کشف کرده اند که آنزیمی به نام  UBASH3B در یک سوم از مبتلایان به TNBC بیان بالایی دارد. UBASH3B در کنترل فعالیت ژن سرطان پستان مهم است.

محققان دریافته اند که با حذف بیان ژن این آنزیم یا پروتئین به طور چشمگیری می توانند مانع از رشد سلول های تهاجمی TNBC شده و همچنین متاستاز ریه را در موش های آزمایشگاهی کاهش دهند.

آنها همچنین نشان دادند که دربیماران دچار  TNBCکه دارای میزان بالای UBASH3B هستند  احتمال عود بیماری و متاستاز زودتر از موعد زیاد است.

 Qiang Yuدکتر سرپرست این گروه تحقیقاتی گفت: شناسایی ژن های هدف همیشه مهم ترین و اولین گام در درمان است. جای امیدواری است که می دانیم UBASH3B نقش مهمی در عود ومتاستاز این نوع سرطان سینه دارد وهدف قرار دادن آن نه تنها مهار کننده رشد TNBC است بلکه از متاساستاز هم جلوگیری می شود.

بیماری برخی از بیماران مبتلا به TNBC بلافاصله بعد از درمان های استاندارد مجددا عود می کند ولی بعضی از بیماران تا مدت ها عاری از بیماری باقی می مانند.

تجزیه و تحلیل قسمتی از ژنوم سرطان پستان بیماران مبتلا به TNBC، نا همگنی بسیار زیادی را نشان داده است و تومورها می توانند نمایه های مختلف مولکولی را شامل شوند. از این رو درمان TNBC دشوار است.

نهایتا این یافته ها می توانند به ابداع روش های جدید برای درمان این سرطان سینه خطرناک  کمک کند.

قابل توجه اینکه بیان UBASH3B نه تنها در بیماران آمریکایی مبتلا به TNBC بلکه در آسیایی ها هم دیده می شود و بنابر این  اطلاعات بالینی به دست آمده به گروه قومی خاصی محدود نمی شود.

 پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved